پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150457
روابط نفتي عربستان و کويت تيره‌تر شد
تاریخ انتشار : 1393/11/21 13:21:14
نمایش : 1176
با توقف سومين طرح توسعه و بهره برداري از ميادين مشترک نفتي بين عربستان و کويت، روابط اين دو شريک استراتژيک در سازمان اوپک تيره شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عربستان سعودي و کويت در طول چند دهه گذشته تاکنون دو متحد استراتژيک در بازار نفت و در بين کشورهاي عضو اوپک بودند به طوري‌که همواره کويت از مواضع عربستان در اوپک دفاع کرده است.

بر اين اساس در طول هشت ماه گذشته تاکنون هم با سقوط آزاد قيمت جهاني طلاي سياه و راه افتادن جنگ کاهش قيمت نفت در بين کشورهاي عربي خاشيه جنوبي خليج فارس با پيشگامي عربستان سعودي، کويت همواره از اين سياست‌هاي نفتي رياض حمايت کرده است.

با اين وجود، به نظر مي رسد اختلافات اين دو کشور براي توسعه ميادين مشترک نفتي در خليج فارس افزايش يافته است، زيرا پس از تعليق طرح توسعه ميدان گازي آرش توسط عربستان و کويت به دليل اختلاف در نحوه انتقال نفت و گاز اين ميدان و پس از آن تعليق توسعه ميدان نفتي خفجي در خليج فارس، توسعه سومين ميدان مشترک نفتي بين اين دو کشور عربي هم به حالت تعليق درآمده است.

مهر ماه سال جاري بود که رسانه هاي عربي با انتشار گزارشي اعلام کردند: مقام‌هاي قانون‌گذار عربستان سعودي و کويت تصميم گرفتند که فعاليت يک ميدان مشترک نفتي را به دليل نگراني‌هاي زيست محيطي متوقف کنند.

اين ميدان مشترک فراساحلي ظرفيت توليد روزانه نزديک به ٣٠٠ هزار بشکه نفت دارد که بين کويت و عربستان مشترک است و مطابق با توافق نامه داخلي که به امضاي عبدالله هلال، مدير عامل خفجي جوينت آپريشن رسيده است، تصميم به تعطيلي ميدان نفتي خفي در حالي در درون شرکت گرفته شد که مجادله طولاني مدت ميان عربستان و کويت بر سر اين مسئله نتيجه‌اي در بر نداشت.

در همين حال، بلومبرگ هفته جاري با انتشار گزارش کوتاهي، اعلام کرد: صادر نکردن اجازه کار براي نيروهاي عربستاني مشغول در ميدان وافره در کويت موجب کاهش توليد نفت اين ميدان در ماه هاي گذشته تاکنون شده است.

ماجراي اين اختلاف جديد نفتي بين کويت و عربستان براي توسعه ميدان نفتي وافره از اين قرار است که به دليل عدم تمايل کويت تاکنون براي صدور مجوز کار براي متخصصان شرکت آمريکايي شورون، تاکنون فعاليت دو دکل حفاري در اين ميدان مشترک نفتي متوقف شده است.

توليد نفت ميدان‌هاي وافره با هدايت شرکت شورون که به طور مشترک توسط کويت و عربستان توسعه داده مي شود، از ماه اکتبر ٢٠١٤ ميلادي تاکنون نزديک به ٢٠ درصد کاهش يافته است.

در شرايط فعلي توليد روزانه اين ميدان نفتي ماه گذشته ميلادي به ١٨٠ هزار بشکه در روز کاهش پيدا کرد. توليد نفت اين ميدان در ماه پيش از آن ٢٠٠ هزار بشکه و در ماه اکتبر ٢٠١٤ ميلادي برابر با ٢٢٥ هزار بشکه نفت در روز بود.

از سوي ديگر، کويت از ماه اکتبر به اين دليل که وزارت کار و امور اجتماعي اين کشور ارائه خدمات به شرکت شورون را متوقف کرد، نمي تواند به کارگران شرکت شورون عربستان اجازه کار بدهد. اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که در ابتداي ماه اکتبر سال ٢٠١٤ ميدان مشترک خفجي عربستان و کويت نيز به طور کلي تعطيل شده بود.

اين در حالي است که از حدود دو سال گذشته تاکنون هم طرح توسعه ميدان گازي آرش (الدوره) به عنوان پروژه مشترک کويت و عربستان که ايران هم در آن مشارکت دارد تا اطلاع ثانوي متوقف شده است.

به گفته يک مقام کويتي، اختلاف عربستان سعودي و کويت بر سر نحوه شراکت در گاز توليدي از اين ميدان علت اصلي توقف پروژه مشترک دو کشور در اين زمينه شده است.

بر اساس طرح بهره برداري از اين ميدان قرار بود گاز توليدي در منطقه فراساحل تقسيم و از طريق دو خط لوله به دو کشور ارسال شود. اوايل سال ۲۰۱۲ دولت عربستان مقامات کويتي را تحت فشار قرار داد تا کل گاز توليدي اين ميدان ابتدا به بندر خفجي در خاک عربستان ارسال شود و سهم کويت از آن جا به خاک کويت انتقال داده شود.

با اين وجود کويتي‌ها به دليل ملاحظات مربوط به امنيت عرضه با اين پيشنهاد عربستان مخالفت کردند، ضمن آنکه ارسال مستقيم گاز از ميدان به خاک کويت نيز به دليل وجود اختلافات ارضي بين شرکت‌هاي نفتي کويت به بن بست خورده است. اين مقام ارشد صنعت انرژي کويت معتقد است: مسئله موجود بين کويت و عربستان هنوز حل نشده است که اين اختلاف منجر به توقف توسعه کل اين ميدان مشترک گازي شده است.

خبرگزاري مهر پيش از اين گزارش داده بود: همزمان با بالا گرفتن اختلافات گازي اعراب براي توسعه آرش، وضعيت توسعه اين ميدان فراساحلي توسط شرکت نفت فلات قاره ايران هم روندي لاک پشتي را تجربه مي کند اما صنعت نفت ايران مي تواند با اتخاذ تدابير ويژه، از اين فرصت براي شتاب در طرح توسعه اين ميدان نهايت استفاده را بکند.

در همين حال مسئولان شرکت ملي نفت ايران، ميزان سرمايه‌گذاري اوليه مورد نياز براي توسعه فاز نخست توسعه ميدان آرش را ۱۵۰ ميليون دلار عنوان کرده و اعلام مي کنند: به منظور شتاب در توسعه ميدان مشترک آرش، قرار است بودجه اين پروژه از منابع داخلي شرکت ملي نفت ايران تامين شود.

با اين وجود، پيشتر روابط عمومي شرکت ملي نفت ايران با ارسال توضيحاتي به خبرگزاري مهر اعلام کرده بود: "در ميدان مشترک آرش عليرغم اتمام ساخت جکت سرچاهي و آمادگي اين شرکت جهت آغاز عمليات نصب و استقرار دکل حفاري جهت توسعه ميدان، به دليل مشکلات مرزي در حال حاضر منتظر تصميم‌گيري مراجع ذيصلاح جهت تعيين تکليف مي باشد که نقطه نظرات فني اين شرکت به وزارت خارجه نيز اعلام شده است."
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html